Feil håndtering av maritime batterier kan føre til farlige situasjoner. Forstår du forskjellene mellom batteritypene som brukes om bord? Kjenner du til farene som kan oppstå ved feil bruk av batterier? I dette gratis webinaret vil du få en kort introduksjon om Litium-ion batterier ombord på maritime fartøy, farer ved feil bruk og bruksområder.
Webinaret passer for beredskapspersonell og teknisk personell som ønsker å vite mer om de forskjellige typene litium-ion batterier og hvordan disse skal håndteres på en sikker og trygg måte.
Ole Michael Holth jobber som Fagansvarlig Fornybart i Trainor. Ole har bakgrunn som skipselektriker og elektroingeniør, og har jobbet mye med batterier både på skip, rigg og på land. Til daglig jobber han som instruktør med kursing innen batterier og leies ofte inn som ekspert på tvers av mange sektorer. Ole sitter også i NK21/120, som er en norsk komite som jobber med sekundærbatterier.
Sjøvann kan være effektivt som en nødmetode for å kjøle ned batterirommet og begrense brannspredning, men det er ikke ideelt for å slukke selve batteribrannen og kan introdusere nye farer, som gassutvikling og kortslutning. Det bør bare brukes hvis bedre alternativer ikke er tilgjengelige. Strenge sikkerhetsprosedyrer må følges, men det er effektivt for å hindre videre spredning av brannen mot andre rom.
Bridgehill har et slikt teppe som kan brukes mot branner i f.eks mindre batteripakker eller el-biler ombord ferjer, for å hindre videre spredning av brannen. Det er flere leverandører som selger disse, blant annet Firesafe.
Ved større batteripakker, så hør med leverandør. Ved portable utstyr bør de bli plassert i en brannsikker boks og holdes under overvåkning over en tid, gjerne 14 dager, før det sendes. Snakk med f.eks batteriretur hvordan de ville ha det sendt.
Nei, vedlikeholdsfrie batterier trenger fortsatt vedlikehold. Den eneste forskjellen på et blysyre friventilert celle og ventilregulert er at du ikke trenger å etterfylle batterivann. Måling av cellespenninger, rippelstrøm og visuell inspeksjon trengs fortsatt.